IELTS , TOEFL

آموزش زبان انگلیسی - Teaching English

IELTS , TOEFL

آموزش زبان انگلیسی - Teaching English

  • ۱
  • ۰

TOEFL . ( تافل )


 

تافل چیست؟

آزمون تافل (TOEFL) که سرواژه عبارت Test of English as a Foreign Language است، یک آزمون استاندارد بین‌المللی برای سنجش توانایی زبان انگلیسی افراد غیر انگلیسی زبان است که قصد دارند در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که در آن دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند یا به کشورهایی مهاجرت کنند که زبان اول آن‌ها انگلیسی است. طبق آمارهای جهانی، این آزمون پذیرفته‌ شده‌ترین، محبوب‌ترین و مطمئن‌ترین انتخاب متقاضیان است. آزمون TOEFL در بیش از ۱۰ هزار کالج، دانشگاه و موسسه در صد و سی کشور جهان شامل استرالیا، کانادا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا پذیرفته می‌شود. افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند تا دو سال فرصت استفاده از نتیجه آن را دارند و پس از گذشت این مدت باید مجددا در آزمون شرکت کنند. نتیجه آزمون تافل ظرف مدت دو هفته پس از تاریخ آزمون به صورت آنلاین منتشر شده و همچنین با پرداخت یک هزینه ۱۸ دلاری بابت هر دانشگاه یا موسسه آموزشی، به دانشگاه‌هایی که در فرم ثبت‌نام خود وارد کرده‌اید، پست خواهد شد. گواهینامه آزمون هم بین دو هفته تا چند ماه به آدرس موسسه‌ای که در آن آزمون داده‌اید، ارسال می‌شود.

بخش های آزمون تافل

آزمون تافل را با نام TOEFL iBT به معنای تافل اینترنتی (Internet Based TOEFL) هم می‌شناسند. تافل iBT تقریبا ۴ تا ۵ ساعت زمان می‌برد و طی این مدت به سنجش مهارت‌های خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن شما می‌پردازد و در طول سال ۳۰ تا ۴۰ بار در مراکز مشخص سراسر دنیا برگزار می‌شود.

بخش Reading آزمون تافل

در بخش خواندن یا Reading این آزمون به هر کاربر سه تا چهار متن از متون آکادمیک داده می‌شود که به تجربه افرادی که در این آزمون شرکت کرده‌اند، متن‌ها علی‌رغم طولانی بودن نسبتا ساده بوده و هیچ چیز پیچیده‌ای در آن وجود ندارد. با خواندن متن می‌توانید منظور نویسنده را متوجه شده و خبری از تله و گمراهی نیست.

نمره خوب در آزمون تافل چند است؟

به ازای هر متن ۲۰ دقیقه زمان خواهید داشت. از هر متن ۱۲ تا ۱۴ سوال وجود دارد که اگر ۶ تا ۸ دقیقه را به خواندن متن اختصاص دهید، برای پاسخ‌دهی به هر سوال، حداقل ۱ دقیقه زمان در اختیار خواهید داشت. البته شاید فکر کنید ۶ دقیقه زمان کمی برای خواندن آن متن‌های طولانی است؛ اما باور کنید متن‌ها روان بوده و این وقت برایتان کافی خواهد بود. اگر امتیاز شما در این بخش بین صفر تا ۱۴ باشد ضعیف، بین ۱۵ تا ۲۱ متوسط و بین ۲۲ تا ۳۰ باشد عالی در نظر گرفته می‌شوید.

 

 

بخش Listening آزمون تافل

غول مرحله بعدی، بخش شنیداری یا Listening است. این بخش یکی از ترس‌های متقاضیان گزارش می‌شود چون باید طی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه به بخش‌هایی از سخنرانی‌ها، مباحث کلاسی با لهجه‌های مختلف (آمریکای شمالی، نیوزلند، بریتانیا و استرالیا) و گفتگوهای روزمره گوش کرده و به ۳۴ تا ۵۱ سوال پاسخ دهند. افرادی که در این آزمون شرکت کرده‌اند، معتقد هستند که گوش کردن به اخبار، همایش‌ها و سخنرانی‌های علمی تا حد بسیاری زیادی به کسب نمره خوب در این بخش به آن‌ها کمک کرده است. پس از بخش از شنیداری ده دقیقه تنفس در نظر گرفته می‌شود. در این بخش هم اگر امتیاز شما بین صفر تا ۱۴ باشد ضعیف، بین ۱۵ تا ۲۱ متوسط و بین ۲۲ تا ۳۰ باشد عالی در نظر گرفته می‌شوید.

بخش Speaking آزمون تافل

پس از استراحت ده دقیقه‌ای، متقاضیان برای سنجش مهارت صحبت کردن یا Speaking آماده می‌شوند. گرچه این بخش از بقیه بخش‌های آزمون تافل کوتاه‌تر است، اما شرکت‌کنندگان در آزمون بیشترین کشمکش را با آن دارند. صحبت به زبان انگلیسی و در یک مدت زمان کوتاه در اتاقی مملو از سایر شرکت‌کنندگانی که در حال صحبت کردن هستند، می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد. برخی از متقاضیان نگران لهجه مطلوب آزمون گیرندگان هستند؛ خبر خوش این که لهجه آمریکن (American) یا بریتیش (British) ارجحیت بر یکدیگر نداشته و شرط مهم در استفاده به جا از کلمات مخصوص هر لهجه و روان صحبت کردن است. مثلا اگر می‌خواهید در مورد گواهینامه رانندگی صحبت کنید باید در لهجه آمریکایی از Driving License و در لهجه بریتانیایی از Driver’s License استفاده کنید.

زمان اختصاص داده شده به این بخش، ۲۰ دقیقه است که طی آن فرد باید عقاید و نظرات خود را در مورد ۶ سوال (دو سوال عمومی در مورد زندگی و علایق متقاضی، چهار سوال تخصصی و مباحثه‌ای) که از او پرسیده می‌شود، بیان کند. در این مرحله نه تنها توانایی صحبت کردن متقاضی، بلکه مهارت خواندن، گوش کردن و درک صحبت‌های بیان شده توسط انگلیسی‌زبانان بومی، تلفظ صحیح کلمات، استفاده درست از گرامر و مدیریت هوشمندانه زمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای کسب نتیجه بهتر از این بخش باید به خوبی یادداشت‌‌برداری کرده، آرامش داشته و متمرکز باشید. در این بخش اگر امتیاز شما بین صفر تا ۹ باشد ضعیف، بین ۱۰ تا ۱۷ دانش محدود، ۱۸ تا ۲۵ متوسط و بین ۱۹ تا ۳۰ عالی در نظر گرفته می‌شوید.

بخش Writing آزمون تافل

مرحله آخر به بخش نوشتاری یا Writing تعلق دارد. به این قسمت ۵۰ دقیقه زمان اختصاص داده شده است و شرکت‌کنندگان باید به دو سوال پاسخ دهند. مرحله نوشتاری شامل دو بخش تلفیقی (Integrated) و مستقل (Independent) می‌شود. در بخش اول لازم است متقاضیان متنی حدود ۲۵۰-۳۰۰ کلمه را مطالعه کرده و به یک سخنرانی ۲ تا ۲/۵ دقیقه‌ای گوش دهند که مطالب گفته شده در متن را به چالش کشیده و یا مخالف با آن‌ها هستند.

نیازی به حفظ کردن متن نیست؛ چون در زمان پاسخ دادن، متن دوباره روی صفحه ظاهر خواهد شد و باید نکات اصلی گفته شده در سخنرانی‌ها را یادداشت‌برداری کرده و مطمئن شوید که می‌توانید توضیح دهید این سخنرانی‌ها چطور برخی نکات متون را به چالش می‌کشند.

۲۰ دقیقه فرصت دارید تا یک پاسخ ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه‌ای ارائه دهید. پاسخ شما بر اساس کیفیت نوشتار و نحوه ارائه نکات سخنرانی و رابطه‌ی آن با متن ارزیابی می‌شود.

بخش دوم این مرحله به پرسش مستقل تعلق دارد؛ در این بخش ۳۰ دقیقه فرصت دارید تا به سوالی که روی صفحه کامپیوتر نمایان شده است و نظر شما را در مورد یک موضوع می‌خواهد، پاسخ دهید. بهتر است پاسخ شما کمتر از ۳۰۰ کلمه نباشد و طی آن به موافقت یا عدم موافقت با موضوع سوال، ترجیح یک عمل، حمایت از ایده‌‌ آن یا مخالفت با آن و استفاده از دلایل و مثال‌های مشخص بپردازند. برای کسب آمادگی در این بخش بهتر است قبل از آزمون، به مطالعه مقالاتی بپردازید که نویسنده نظرات خود را در مورد موضوعی بیان کرده، دو ایده را با هم مقایسه کرده، از ایده‌ای حمایت و ایده‌ای را رد کرده و با توضیحات پیوسته و مثال‌های مرتبط به توضیح و توجیه پاسخ خود می‌پردازد. اگر در این بخش امتیاز شما بین صفر تا ۱۶ باشد ضعیف، بین ۱۷ تا ۲۳ متوسط و بین ۱۸ تا ۳۰ باشد عالی در نظر گرفته می‌شوید.

امتیازات آزمون تافل

مانند تمام آزمون‌های بین‌المللی انگلیسی، آزمون تافل هم دارای امتیازات جداگانه برای هر بخش است و مجموع امتیازات کسب شده از هر بخش، امتیاز نهایی متقاضی را تشکیل می‌دهد. جالب است بدانید که در این آزمون مردودی وجود ندارد و ممکن است حتی حداقل امتیاز هم مورد پذیرش یک کشور یا موسسه‌ای باشد. به هر یک از چهار بخش آزمون تافل iBT سی امتیاز اختصاص می‌گیرد و امتیاز فرد می‌تواند بین صفر تا صد و بیست متغیر باشد. بخش زیادی از افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند قصد مهاجرت یا تحصیل در کشورهای خارجی را دارند بنابراین باید قبل از شرکت در آزمون، تحقیقات جامعی درباره امتیاز قابل قبول مقصد مورد نظر خود داشته باشند تا مجبور به آزمون مجدد نشوند. در زیر چند نمونه از دانشگاه‌های مطرح جهان و امتیاز مورد قبول آن‌ها آورده شده است:

  • دانشگاه هاروارد: امتیاز ۱۰۰ از ۱۲۰
  • دانشگاه آکسفورد: امتیاز ۱۰۹ از ۱۲۰
  • دانشگاه استنفورد: امتیاز ۱۰۰ از ۱۲۰
  • دانشگاه بوستون: امتیاز ۸۰ از ۱۲۰
  • دانشگاه لندن: امتیاز ۱۰۵ از ۱۲۰
  • دانشگاه لیورپول: امتیاز ۷۹ از ۱۲۰

چه موسساتی آزمون تافل را معتبر می‌شناسند؟

علاوه بر انستیتوهای آموزشی، کالج‌ها و دانشگاه‌ها، آزمون تافل توسط دپارتمان‌های مهاجرت جهت صدور ویزای کار و اقامت، توسط موسسات پزشکی و گواهی‌دهنده جهت صدور گواهینامه‌های حرفه‌ای و توسط افراد معمولی جهت سنجش پیشرفت در یادگیری زبان انگلیسی استفاده می‌شود. از هر ۵ موسسه آموزشی ۴ مورد آن‌ها تافل را آزمونی معتبر دانسته و یکی از شروط پذیرش دانشجو قرار می‌دهند؛ بنابراین اگر قبلا (کمتر از دو سال قبل) در آزمون تافل شرکت کرده و حالا قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید، برای یافتن کالج یا دانشگاهی که نتیجه آزمون شما را معتبر بداند مشکل چندانی نخواهید داشت.

بیش از ۴۵ سال است که دانشگاه‌های استرالیا امتیاز آزمون تافل را یکی از شروط پذیرش دانشجوی بین‌المللی قرار داده‌اند. از سال ۲۰۱۱ دانشجویان سراسر دنیا می‌توانند با استفاده از امتیاز تافل خود تقاضای ویزای دانشجویی دهند که این یعنی با یک بار آزمون دادن می‌توان همزمان برای پذیرش دانشگاه و دریافت ویزای دانشجویی اقدام کرد. همچنین از نوامبر ۲۰۱۴ می‌توان برای ویزاهای دائم و موقت شامل تجاری، اسکیل ورکر، کار و تعطیلات هم نمره آزمون تافل را ارائه داد و نیاز به گذراندن دوره جداگانه‌ای نیست.

آزمون تاقل یا آیلتس؟

می‌دانید که اگر بخواهید تحصیلات عالی خود را در کشورهای خارجی بگذرانید یکی از شرط‌های لازم، داشتن مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی است. امروز دو گواهینامه معتبر TOEFL و IELTS برای این منظور وجود دارند که برای دریافت هر یک از آن‌ها باید در آزمون آن شرکت کنید. بیش از ۹۰ درصد دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی سراسر جهان نتایج هر دو آزمون را معتبر دانسته و اگر یکی از این دو آزمون را شرکت کرده باشید نیاز به شرکت در دیگری نیست. حالا این سوال پیش می‌آید که بهتر است در کدام آزمون شرکت کنیم؟ پاسخ این است: هر کدام با شرایط شما مناسب تر است.

آزمون تافل توسط موسسه ETS در آمریکا و آزمون آیلتس به طور مشترک توسط سه موسسه در بریتانیا طراحی شده‌اند. البته این به آن معنا نیست که اگر بخواهید در دانشگاه‌های اروپایی پذیرش شوید حتما باید آزمون آیلتس را بگذرانید. هر دو آزمون در سراسر جهان معتبر شناخته شده و مشکلی از لحاظ پذیرش وجود نخواهد داشت. هر دو آزمون دارای چهار بخش برای سنجش مهارت‌های شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن هستند. سه بخش اول این آزمون با هم مشابه بوده و فقط تفاوت‌هایی در بخش صحبت کردن وجود دارد. بخش صحیت کردن یا Speaking در آزمون تافل شامل شش سوال ثابت است که دو سوال از آن در مورد موضوعات مختلف و چهار سوال دیگر شامل بازگویی است. سوالی از شما پرسیده می‌شود و شما باید در میکروفن به آن سوالات پاسخ شفاهی بدهید و پاسخ‌ها ضبط می‌شوند. در آزمون آیلتس شما باید با یک ممتحن واقعی صحبت کنید. این بخش دارای سه قسمت است:‌ معرفی و بحث (۴ تا ۵ دقیقه)، تکلیف شخصی در مورد یک موضوع خاص (۳ تا ۴ دقیقه) و بحث در مورد تکلیف‌ها (۴ تا ۵ دقیقه). گفتگوها هم روی نوار ضبط می‌شود. حالا با توجه به این تعریف‌ها می‌توانید آزمون مورد نظر خود را انتخاب کنید.

Asadolapour@gmail.com              09361048355

  • ۹۸/۰۱/۱۴
  • Jafar Asadolahpour

نظرات (۱)

ایول منم میخوام تافل بگیرم چند ماه دیگه ایشالا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی